Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Osho - Tantra

2012.02.14

Részlet Osho – Tantra című könyvéből

A tantra azt mondja, fogadd el, aki vagy. Ez az első feltétel; fogadd el magad annak, aki vagy — az egész embert..., úgy, ahogy van. Ebből a talajból, a tökéletes ön-elfogadásból nő ki a tantra csirája. Használd fel szexuális energiádat a változáshoz!

Hogyan?
Fogadd el, ami van, és próbáld megfejteni az energia eredetét; hogy mi az... hogy lehet felhasználni... miből fakad a vágy... mi ebből az ösztön, és mi ebből az, amit a fej diktál...mi hajt... hogyan nyilatkozik ez meg...?

Mi a válasz ezekre a kérdésekre? Most csak azt tudod, amit valaki más mondott erről... lehetnek szexuális tapasztalataink, de ezek általában nem tudatosak, sokszor bűntudattal keveredtek, sokszor elnyomtuk őket, sokszor elsiettük, sokszor azt csinálni 'kellett', át kellett esni rajta, és sokszor egyszerűen csak egy megkönnyebbülést adott...
Mi köze ennek a szerelemhez? Nem lettél tőle boldogabb, de nem tudsz élni sem nélküle.

Minél jobban szeretnéd legyőzni, annál kívánatosabb, minél jobban el akarod '
fojtani, annál erősebben csábit... Nem tudod teljesen megölni, és a harc felmorzsol, elpusztítja érzéseidet és tompítja a tudatodat. Hogy lehetne így felismerni, hogy mi az? A szexualitás folytatódik érzés nélkül, és tompa tudattal. A folyamat egyre érthetetlenebb.

Felismerni valamit csak érzékeny tudattal lehet. A mély érzés, a mély tudat előtt eloszlik a köd. A nemi vágyat csak akkor fogod megérteni, ha majd úgy mozogsz érzéseid között, mint költő virágok között — csak akkor. Ha bűnösnek érzed magad, és ha sietsz, a szexualitás az marad, ami most — egy őrült rohanás.

Nincs hely számodra a kertben. Hogy tudnál így felébredni?
A tantra azt mondja: fogadd el hálásan azt, ami vagy; te a Teremtés nagy rejtélye vagy, végtelen dimenziókkal. Fogadd el, tárd fel érzéssel, éberséggel, mély tudatossággal, sok szeretettel... igyekezz megérteni azt, ami történik. Úgy az ösztön már nem vak, akkor a vágy segítség lehet. Átsegíthet önmagán.
Ha az energia veled dolgozik és nem ellened, akkor ez a Föld a Paradicsom, a te tested a templom, és ahol vagy, az szent hely...

A jóga tagadás — a tantra állítás.
A jóga a dolgok kettősségével foglalkozik. Innen származik a szó: jóga. Azt jelenti, hogy kettőből egy lesz, a két 'dolgot' összehozza.
De ehhez azt kell feltételezni, hogy a kettősség eleve fennáll.
A tantra szerint nincs kettősség. Mert ha lenne, akkor abból nem lehet egy. Csinálhatsz, amit akarsz, kettőből nem lesz egy. A belső harcnak így nem lehet véget vetni. Kivel harcolsz? Önmagaddal!

Ha a Teremtés és az Isten kettő, és nem egy, akkor az úgy is marad. A tantra szerint a kettősség nem létezik, a kettő közötti különbség csak látszat. Nincs ellentét.
Ha a lélek és a test kettő, akkor abból soha nem lehet egy, és ha te és az Isten két külön dolog vagytok, akkor abból lehetetlen egyet csinálni; a kettősség megmarad.

A tantra szerint nincs válaszfal — az csak látszat.
Minden Egy. Mi értelme van a látszattal foglalkozni? Az csak erősödik attól, ha többet foglalkozunk vele. A különbségeket a te elméd gyártotta. Felejtsd el!
Fogadd el önmagad, és mindent, ami létezik!
Ne gyárts ellentéteket, elméleteket, különböző központokat. Ne darabold fel magad — az mind csak az ego játéka, önmagával.

Ne támogasd a látszatot. Emlékezz önmagadra. Légy éber! Ha küzdesz, akkor a harcoló felek: az ego két arca.
Ezért nehéz olyan jógit találni, aki nem egoista.
Nagyon nehéz. A jógi állítja, hogy az egohoz neki már semmi köze, de maga az állítás tagadja azt.

A belső küzdelemtől egyre erősebb az ego. A jóginak egész élete küzdelemből áll. Minél erősebb a viadal, annál erősebbek az ellenfelek. És ha éppen győzöl, az azt jelenti, hogy már kiváló egoista vagy.

A tantra azt mondja: ne harcolj. Harc nélkül, akarat nélkül az ego nem létezik. Ezt nehéz megérteni, mert azt gondoljuk, ha nem harcolunk az ösztönök ellen, már eleve beadtuk a derekunkat a vágynak.
Harc nélkül hogy tud kialakulni a karakter? Harc nélkül hogy lehet változni? Innen származik a félelem. Ez érthető, hiszen sok életen keresztül rohantunk a vágyak után, és egy lépessel sem jutottunk előbbre.

De a tantra engedékenysége, a tantra élvezete nem a mi engedékenységünk, az gyökereiben más. A tantra azt mondja: csinálhatsz, amit akarsz, de figyeld magad! Csináld, de éberen!

Mondjuk, dühös vagy... A tantra nem mondja, hogy ez rossz, ne legyél dühös, ez helytelen. A tantra azt mondja: ha megjelenik a düh, ne nyomd el, légy dühös egész lényedben... de figyeld magad! Figyeld a folyamatot! A tantra nincs semmi ellen, de nem akarja, hogy alvajáró módjára cselekedd; tudatosság nélkül, gépiesen. Légy dühös, de tudatosan, éberen, Ez a módszer titka: ha tudatosan cselekszel, az energia átalakul. A düh átalakul megértéssé. A tantra szerint a dühöt nem ellenségként kell felfogni; vegyük inkább úgy, hogy ez a megértés magja. A méreg átalakul, ha tudatos tudsz maradni. Ha küzdesz a dühöddel, az már magában düh. Érted? Abból nem lesz megértés. Ha mégis sikerül elnyomnod a dühöt, akkor olyan leszel, mint egy halott: nem lesz ott a düh, mert elnyomtad — de nem lesz ott a megértés sem, mert csak a düh alakítható át megértéssé.

Ha el tudod fojtani magadban az érzelmeket -- ami szinte leletetlen —, akkor eltűnik a szex, de eltűnik a szerelem is, mert ha megölöd a szexualitásodat, akkor hiányzik az energia, ami szeretetté fejlődhetne. Így tehát nem lesz szexualitás, de nem lesz szeretet sem. Akkor pedig az egész dolog értelmét veszti, mert szeretet nélkül nincs Isten, szeretet nélkül nincs felébredés, szeretet nélkül nincs szabadság.

A tantra szerint ezeket az energiákat át kell alakítani.
Úgy is mondhatnánk, hogy ha a világ ellen vagy, akkor a Nirvana, a megvilágosodás ellen vagy, mert éppen ez az a világ, amiből Nirvánát kell csinálni. Ez az energia az alapvető energia, ez a forrás.

A tantrikus alkímia tehát azt mondja, hogy ne harcolj ez ellen az energia ellen, inkább fogadd el, üdvözöld; légy hálás, hogy van szexualitásod, haragod, kapzsiságod... Légy hálás, mert ezek azok a rejtett források, amiket aztán át lehet alakítani, amik elvezetnek a rejtélyhez. Ha a szex átalakul, szeretetté válik... a salak levált a tiszta szerelemről.

A mag még nem szép, de ha életre kel, akkor kinyílik, kivirágzik. Akkor már gyönyörű. Ne dobd el a magot, mert eldobod vele együtt a virágot is. Még nincs ott a megnyilvánult virág, de a nem "megnyilvánult” virág már ott van. Ha vigyázol
rá, akkor egyszer virág lesz belőle. Ezzel tehát azt akarom megértetni veled, hogy először el kell fogadnod, érzékeny elmével, éberséggel meg kell értened... s ezután jöhet csak az 'élvezkedés'.

És még egy dolog, ami tényleg nagyon érdekes, és a tantra egyik legfontosabb felfedezése: minden, amit ellenségednek tartasz -- kapzsiság, düh, gyűlölet, szex, vagy bármi — azért válik ellenségeddé, mert annak tartod. A te hozzáállásod teszi azzá.

A tantra azt tanítja, hogy úgy kell közeledni a nemi aktushoz, mint egy szent templom bejáratához. Ezért kerültek fel nemi aktust ábrázoló faragványok a szent templomaink falaira. A nemiség éppoly szent, mint a templom. Így, ha belépsz egy ilyen templomba, a szex is rögtön jelen van, és nem választja el agyad a kettőt… mert a világi és az isteni megjelenés nem ellenségei egymásnak, nem mondanak ellent egymásnak; e kettő csak két ellenkező polaritás, melyek segítik egymást. Mindennek ez a két polaritás az alapja. Ha csak az egyik polaritás is eltűnne – az egész világ eltűnne. A kettőnek csak együtt van értelme.

Nézz tehát mindent ezzel az egységes szemlélettel. Ne csak az egyik, vagy csak a másik polaritást lásd, hanem vedd észre e kettő belső egységét; e kettő együtt adja az egységet.

********************************************************************************************

A Tantra tanítása Sívától ered, a jógik királyától, és feleségétől Párvátitól (ez az Isteni Anya egyik megnevezése) Az eredeti leírást a Maha-Nirvana-Tantra című szentirat tartalmazza. Ez három részre osztja a testet: a nehéz fizikai test, a finom energia test, és a kozmikus spirituális test. A Tantra gyakorlása megszabadít ezekhez a testekhez való ragaszkodástól, felszabadít, hogy egyesülhessünk a tiszta Tudattal. Ez történik amikor a Yantrák (Szent Szimbólumok) és a Mantrák ( az Isteni rezgés speciális szótagjai ) tisztító energiáival dolgozunk. A tantra szerint az Univerzum vágyból születik. A tantra követői nem korlátozzák vágyukat, hanem eszközként alkalmazzák. Egyes tantrikus források szerint a valós és a transzcendens világot Shakti és Shiva végtelen közösülése hozza létre. Az istennőt átjárja a láthatatlan Shiva, így szétválaszthatatlanok, ami miatt a hindu művészetben gyakran ábrázolják őket hermafroditaként. A tantra szanszkrit szó, szövés, kiterjesztés, vezérfonal jelentésű, értelme szerint hagyományként fordíthatjuk magyarra. A hinduizmuson és a buddhizmuson belül számos különböző irányzat és iskola jött létre a tantra neve alatt. Mindegyikben közös azonban a szexuális egyesülés teremtő erejében való hit. A korabeli “szextankönyvek” változatos szexuális pozíciókat bemutató képei a gyakorlati útmutatáson túl mást is szimbolizálnak. Az egyesülés különböző helyzetei eltérő utakat jelentenek a test energiaáramlatainak. Minél változatosabb a szeretkezés, minél több helyzetben történik, az áramlatok annál jobban kiemelik és felerősítik egymást. Így közelíthető meg Shiva és Shakti ölelésének teremtő energiája. A rituális szex (maithuna) maga egy öt elemből álló ceremónia utolsó szakasza. A szertartás első három eleme már maga is tabunak számított. Bort, halat és húst kellett fogyasztani, ami a hindu embereknek tilos, majd szárított gabonaféleségeket. Ez is példa a szándékos megbotránkoztatásra, mivel a lehető legalantasabb eszközökkel kellett elérni a gyönyört. Fogyaszthattak közben ganját (indiai kendert) és maszlagot, ami hagyományosan afrodiziákumnak számít. A Káma Szútra leírja az emberi lét alapelveit, mielőtt bemutatná a szerelmi élethez szükséges ismereteket. A hindu ember életének célja 4 eszmény megvalósítása. A Dharma, az Artha és a Káma földi életének különböző korszakaiban fontos, figyelve arra, hogy ne kerüljenek ellentmondásba, összhangot teremtsenek. A Dharma a kötelesség, a törvény. Bizonyos dolgokat be kell tartani (pl. az áldozatokat), míg másokat el kell kerülni, mint a húsevést. Az Artha a gyarapodást jelenti, művészetek és tudományok elsajátítását. A Káma pedig jelölheti a szeretetet, a szerelmet, a vágyat, a dolgok élvezetét az öt érzékszerv segítségével. A Tantra tehát egykor világ minden részére kiterjedő spirituális gyakorlat, a civilizációkat összekötő közös láncszem volt. Az a rendszer, amelyet az indiai hinduk dolgoztak ki a férfi és női energiák egyensúlyba hozására, erőteljes hatást gyakorolt a kínai Taoizmusra, a tibeti buddhizmusra és a többi keleti vallásra is. A titkos tantrikus tanítások mesterről tanítványra, szájhagyomány útján terjedtek. Amikor a hagyományt a III. században, hosszú előkészítő és tisztulási folyamat után, végül lejegyezték, jelentését továbbra is allegóriákban és szimbólumokban fejezték ki, így azt csak a beavatottak érthették meg. A Tantra aranykora a XI-XII. században következett be, ekkor széles körben és nyíltan gyakorolták India szerte. A XIII. században, a muzulmán hódítás idején azonban a Tantra mestereit lemészárolták, és a szent irataikat tűzre vetették. Távoli kolostorokban élt tovább, elsősorban Tibetben, de Tibet kommunista megszállása idején megismétlődött a vérontás és a kísérlet a tantrikus vallásgyakorlat teljes kiirtására. A Tantra mesterei veszélyt jelentenek a hatalom birtokosai számára. Ha valaki ugyanis egyszer már felismerte a tantrák igazi természetét, nem béklyózható le többé a vallási és politikai hatalmi struktúra kénye-kedve szerint. Osho Osho szerint a tantrikus utat egy Saraha nevű férfi fedezte fel, és írta le. Saraha Brahmin családból származott, egy indiai kis királyságban i.sz. 500-ban. Már kora gyerekkorában olyan ragyogó műveltségről tett tanúbizonyságot, hogy az emberek tódultak hozzá spirituális tanácsért. Ékesszólása és hatalmas tudása a királyra olyan mély benyomást tett, hogy lánya kezét és trónját Sarahának ajánlotta. Minden tömjénezés ellenére Saraha elégedetlen volt. Hindu családja szörnyülködése ellenére feladta addigi életét, és egy buddhista mester szolgálatába állt. A mester első utasítása az volt, hogy felejtsen el mindent, amit addig megtanult. Hét évébe telt, hogy a fejét megszabadítsa rengeteg tudásának terhétől. Ezalatt az idő alatt történt, hogy beleszeretett egy parasztasszonyba a piacon. Ez az asszony íjakat kovácsolt az árusítóhelyén, egy megvilágosodott asszony volt. Saraha beszédbe elegyedett vele remélve, hogy eszével elkápráztatja majd. Az asszony kinevette, és azt mondta Sarahának, hogy semmit se tud. Végül egybekeltek, és egy krematórium közelében éldegéltek. A hallottaikat sirató emberek figyelmét felkeltette e tantrikus pár vidám tánca és ünneplése. Ők ketten végigjárták a szexuális energia és kapcsolat minden aspektusát, így jött létre a tantra művészete és tudománya. A pillanatnak való önátadásával Saraha megvilágosodott. A tantra ösvényét spirituálisan fejlett asszonyok és hitvestársaik fejlesztették tovább.

OSHO: Tantra; A végső megértés olvass bele

• A VÖRÖS TANTRA A tantrikus szentiratok a rituálékat támogatták, ahol minden szabály el volt törölve, ahol minden viselkedést szentként fogadtak. A maithunákat és a csakrapujákat ott tartották meg, ahol az emberek húst ettek, bort ittak, vadul szerelmeskedtek, a kender, Síva növényének kábulatában élvezkedtek. A kezdeti időkben néhány közösség a parancsokat túlzottan szó szerint vette; a rituálék gyakran értéktelen Bachanaliai ünnepekbe torkollottak. Ez gyakori volt a XVIII. században is.

• FEHÉR TANTRA Néhány tantrika a tantrikus szentírást szimbolikusan értelmezte, és az ő gyakorlataik sokkal absztraktikusabbak és mentálisabbak voltak. A férfi és nő együtt meditált, és nagyon szigorúan végrehajtott technikákhoz igazodtak, de fenntartották a cölibátust. A Kundalini jóga Yogi Bhajan tanítása szerint ma ilyen stílusú.

• RÓZSASZÍN TANTRA Ez egy köztes pontot határoz meg a két út között, kevésbé erőlteti az élettől való megszabadulást szigorú gyakorlatokkal, kevésbé kapcsolódik a szabadság áradat törvényének megtöréséhez. Jobban kapcsolódik a szívbe jövő energiához, lemondva az egóról, szerető lemondással a fizikai dimenzióról.

• FEKETE TANTRA, SZEXUÁLMÁGIA A tantrikus rituálék gyakran megidézik a sötét energiákat, és a tudatalatti kreatív erejébe a szexuális energiák felébresztése alatt juthatunk be. Manapság Indiában Tantrát a fekete mágiával azonosítják, mióta sok gyakorló bemocskolódott az irány keresésében, eltérítve a szexuális energia hatalmas kreatív erejében. Alister Crowley a mágiát úgy definiálta, mint egy olyan tudományt, mely az egyén akaratának hozzáállását változtatja meg. A mágikus tantra rituálé céltudatos és a harmadik csakra energiájából származik. Egyáltalán nem szükséges, hogy bármiféle szerelmet, vagy szeretetet érezz a rituális partnered iránt. Sophistább mágusok megpróbálják igazolni, hogy a mágia jelentése, a spirituális vég elérése. Ha a cél, amit megpróbálsz felidézni, megvilágosodott, ironikusan a cél elérhetetlen, megvalósíthatatlan, amíg le nem mondasz az irányításról, és el nem éred a lemondás állapotát. Az igazi tantrikus rituálé eredménye attól függ, milyen szeretetet érzel a partnered iránt, a mindenség szimbólumaként látva őt. Azon a ponton a mágia egyszerűen nem alkalmazható. A sexmágia talán a leghatásosabb formája az önhipnózisnak. Hatásos, mert különösen érzékeny és befolyásolható állapot, ami az orgazmus környékén következik be. Azokat a mágikus pillanatokat arra használhatod, hogy elképzelj valamit, amit létre szeretnél hozni, vagy ugyan azt az erőt arra használhatod fel, hogy szertettel átadd magad az Istenséggel való egyesülésednek. Ez a választási lehetőség mindig megadatik. Megengedhető, hogy egy orgazmus során megerősítésre használd, hogy tisztázd a belső ellenállásodat, hogy engedd a dolgokat megtörténni, de nem elfogadható senki számára, hogy befolyásoljon egy másik embert, vagy szituációt a megszerezhető előnyért. Néhányan a nyugati tantra tanárok közül belecsatlakoznak a szexmágia hatásába, felajánlva az embereknek a szívük vágyait a sexuális energia által, hogy irányítsák a környezetüket, hogy létre hozzák a kívánságaikat. Ez nagyon szerencsétlen dolog. Ez az emberek lagalantasabb ösztöneit, természetét hozza napvilágra.